مارجین چیست ❤️ آموزش تمامی مفاهیم Margin به زبان ساده

3921 بازدید
مارجین چیست

در ادامه مقالات آموزش فارکس قصد داریم به اصطلاحات معامله مارجین در متاتریدر بپردازیم. به عنوان مثال به این سوال که مارجین چیست پاسخ خواهیم داد و اصطلاحات بیشتری را بررسی خواهیم کرد. حال که در دنیای معاملات مارجین شیرجه زده اید ، بد نیست یک زبان بکلی جدید را یاد گرفته تا بفهمید اوضاع حقیقتاً از چه قرار است.

همچون هر حوزه تخصصی دیگر ، معاملات فارکس نیز واژگان و اصطلاحات خاص خود را دارد. در این مقاله مختصری از رایج ترین اصطلاحاتی که ممکن است در نرم افزار معاملاتی (متاتریدر 4 و 5) خود مشاهده کنید ارائه می شود.

مارجین چیست (Margin)؟

سرفصل آموزش مارجین
    برای شروع تولید فهرست مطالب ، یک هدر اضافه کنید

    مارجین، مقدار پولی است که باید در پلتفرم معاملاتی خود سپرده گذاری کنید تا  قادر به سفارش گذاری و حفظ پوزیشن خود در بازار فارکس باشید. از مارجین به عنوان وثیقه ای استفاده می شود تا کارگزار اطمینان حاصل کند که شما می توانید ضرر احتمالی ناشی از پوزیشن های خود را پوشش دهید. ضرر و زیان شما در معاملات فارکس نمی تواند بیش از مقدار مارجین حساب شما باشد. به عنوان مثال اگر شما 1000 دلار حساب معاملاتی خود را شارژ کرده باشید و هیچ معامله ای نیز انجام نداده باشید مارجین شما 1000 دلار است.

    نیاز مارجین چیست (Margin Requirement)

    نیاز مارجین، مقدار مارجین مورد نیاز برای بازکردن معامله است که به صورت درصدی (٪) از اندازه “واقعی معامله” ای که می خواهید باز کنید بیان می شود. مثلا گفته می شود نایز مارجینی 1% ، 2% ، 3% یا 10% است به این معنی که شما باید مثلا 1% از کل حجم معامله واقعی را به عنوان مارجین در حساب خود داشته باشید.

    مارجین مورد نیاز (Required Margin)

    برای فهم کامل‌تر مارجین چیست باید با Required Margin هم آشنا شوید. مارجین مورد نیاز، پولی است که هنگام باز کردن معامله کنار گذاشته شده و “قفل” می شود. در واقع این همان چیزی است که به اختصار به آن مارجین می گوییم. به عنوان مثال ، اگر یک پوزیشن 10،000 دلاری (مینی لات) ، با نیاز مارجین 2٪ (یا لورج 50: 1) باز کنید ، در طول این معامله مبلغ 200 دلار “قفل” می شود. تا زمانی که این معامله باز باشد نمی توان از این 200 دلار برای باز کردن موقعیت های دیگر استفاده کرد. با بسته شدن معامله ، این 200 دلار مارجین “آزاد” می شود.

    سایر نام ها:

    • مارجین ورود
    • مارجین اولیه
    • مارجین انتری اولیه
    • مارجین مورد نیاز نگهداری (MMR)

    مارجین استفاده شده (Used Margin)

    مارجین استفاده شده حداقل مبلغی است که باید در یک حساب مارجین حفظ شود. این مقدار کل مارجینی است که در حال حاضر استفاده می شود تا معاملات  باز حفظ شوند.

    سایر نام ها:

    • مارجین استفاده شده
    • مارجین مورد نیاز نگهداری (MMR)
    • “مارجین کل”

    نحوه محاسبه:

    مارجین استفاده شده مارجین مورد نیاز برای کلیه موقعیت های باز است.

    مارجین استفاده شده = جمع تک تک مارجین مورد نیاز هر معامله باز

    فرمول محاسبه مارجین (برای هر معامله)

    اگر ارز پایه همان ارز حساب شما باشد:

    مارجین مورد نیاز = ارزش واقعی معامله x نیاز مارجین

    اگر ارز پایه متفاوت با ارز حساب شما باشد:

    مارجین مورد نیاز = ارزش واقعی معامله x نیاز مارجین x نرخ تبدیل ارز بین ارز پایه و ارز حساب

    مارجین آزاد (Free Margin)

    مارجین آزاد پولی است که به دلیل وجود معامله باز “قفل” نمی شود و می تواند برای باز کردن معامله های جدید استفاده شود. وقتی این مقدار در صفر یا کمتر باشد ، هشدار مارجین فعال می شود و موقعیت های اضافی نمی توان باز کرد. به عبارت دیگری این مارجینی است که در حال حاضی می توانید برای باز کردن معاملات جدید از آن استفاده کنید.

    سایر نام ها:

    • مارجین آزاد
    • مارجین موجود
    • مارجین قابل استفاده
    • مارجین قابل استفاده برای نگهداری
    • “موجود برای معامله”

    نحوه محاسبه:

    مارجین آزاد = موجودی واقعی – مارجین استفاده شده

    سطح مارجین چیست ؟ (Margin Level)

    سطح مارجین یا مارجین لول نسبت بین موجودی واقعی حساب و مارجین استفاده شده است و به صورت درصد بیان می شود. به عنوان مثال ، اگر اکوتی حساب شما 5000 دلار و مارجین استفاده شده 1000 دلار است، مارجین لول 500 درصد است. برای یادگیری بهتر سطح مارجین چیست از فرمول زیر استفاده کنید.

    سایر نام ها:

    • شاخص مارجین

    نحوه محاسبه:

    سطح مارجین = (مانده حساب / مارجین استفاده شده) * 100%

    مارجین کال چیست (Margin Call)

    مارجین کال هنگامی رخ می دهد که شما سطح مارجین کال را رد کرده اید اما همچنان بالاتر از سطح استاپ اوت هستید.

    مارجین کال یک هشدار است ، و به شما می گوید حال حساب شما چندان خوب نیست و نزدیک است که موقعیت های باز شما با قیمت بازار بسته شوند.

    شما همچنان مجاز به باز نگه داشتن معامله های فعلی خود هستید اما نمی توانید پوزیشن جدید باز کنید. در حقیقت این هشداری است برای افزایش مارجین حساب یا به عبارتی شارژ حساب. در این کار بسیار دقت کنید زیرا در اکثر مواقع منجر به نجات حساب نمی شود. تریدری که نمی داند مارجین چیست و یا آن را به درستی رعایت نمی کند ، بیشتر احتمال دارد با مارجین کال مواجه شود.

    سطح مارجین کال چیست؟ (Margin Call Level)

    سطح مارجین کال، سطح مشخص درصدی است که اگر سطح مارجین شما برابر یا کمتر از آن باشد ، دیگر نمی توانید معامله جدیدی باز کنید. بروکر شما سطح مارجین کال را تعیین می کند. در بروکرهای مختلف این درصد متفاوت است ولی به طور معمول در بروکرهایی که با ایرانی ها کار می کنند حدود 50% است.

    به عنوان مثال ، اگر سطح مارجین کال 50٪ باشد ، این بدان معناست که اگر سطح مارجین شما به 50٪ برسد ، هیچ پوزیشن (معامله) جدیدی نمی توانید باز کنید. در این لحظه ، حساب شما اصطلاحا تحت مارجین کال است.

    شاید بیشتر معامله گران فکر کنند که این بدان معناست که ممکن است معامله (ها) ی آنها بسته شود ، چنین چیزی درست نیست. سطح مارجین کال فقط یک هشدار است.

    سایر نام ها:

    • حداقل مارجین مورد نیاز
    • حداقل نیاز مارجین

    نحوه محاسبه:

    سطح مارجین کال = درصدی خاص از مارجین لول که توسط بروکر تعین می شود

    لوریج چیست ؟ (Leverage)

    در مقالات قبلی به صورت مفصل تری در مورد اینکه لوریج در فارکس چیست صحبت کردیم. به ابزاری که توانایی معامله مقادیر بیشتر با مبلغ سپرده بسیار کمتر در حساب را می دهد، لوریج گویند. همانطور که در درسهای قبلی توضیح دادیم، لوریج یا اهرم معاملاتی به نوعی اعتباری است که از طرف بروکر به شما داده می شود تا بتوانید معاملات با حجم بالاتر نسبت به موجودی خود انجام دهید. به عنوان مثال زمانی که شما از لوریج 1:100 استفاده می کنید به این معنی است که می توانید معاملاتی تا 100 برابر مارجین حساب خود باز کنید.

    رابطه مارجین مورد نیاز و لوریج، رابطه عکس است. هر چقدر مقدار لوریج استفاده شده بیشتر باشد، مقدار مارجین مورد نیاز کمتر خواهد بود.

    P / L تثبیت نشده (Unrealized P/L)

    P / L تحقق نیافته، سود یا زیان (Profit / Loss) فعلی حساب است که حاصل جمع سود یا زیان در جریان معاملات باز شماست. مثال: اگر شما دو معامله باز داشته باشید که در لحظه یکی از آنها 120 دلار در سود و دیگری 50 دلار در ضرر باشد، P/L تثبیت نشده شما برابر با +70 دلار خواهد بود.

    همچنین به آن P / L شناور نیز می گویند.

    بالانس Balance

    بالانس کل پول نقدی است که در حساب معاملاتی خود دارید. اگر یک معامله باز داشته باشید ، و حتی اگر سود (یا زیان) شناور داشته باشید ، بالانس یا موجودی شما همچنان همان بالانس قبل از باز کردن پوزیشن است. اما به محض بستن معامله ، سود (یا ضرر) به موجودی اضافه یا از آن کسر می شود که این موجودی جدید شما خواهد بود. به عبارت دیگر بالانس، موجودی حساب شما بعد از بستن معاملات گذشته را نشان می دهد و معاملات باز فعلی در آن تاثیر ندارد.

    سایر نام ها:

    • موجودی حساب
    • پول نقد

    موجودی واقعی یا اکوتی (Equity)

    موجودی واقعی یا اکوتی، بالانس حساب شما به علاوه سود یا ضرر شناور تمام موقعیت های باز شماست. بعبارتی ارزش “لحظه ای” حساب شما را نشان می دهد.

    سایر نام ها:

    • مانده حساب یا اکوییتی
    • ارزش خالص دارایی
    • مانده دارایی

    نحوه محاسبه:

    اگر پوزیشن باز دارید:

    اکویتی = بالانس + سود (یا ضرر) شناور

    اگر معامله باز ندارید:

    اکوتی = بالانس

    استاپ اوت

    استاپ اوت ، که پس از شکستن سطح استاپ اوت رخ می دهد ، زمانی است که موقعیت های باز شما به طور خودکار بسته می شود تا اینگونه از منفی شدن بالانس حساب جلوگیری بعمل آید. با این کار در حقیقت بروکر از ضرر و زیان خود در قبال معاملات شما جلوگیری می کند.

    سطح استاپ اوت (Stop Out Level)

    سطح استاپ اوت سطح خاص درصدی است که اگر سطح مارجین شما برابر یا کمتر از آن باشد ، کارگزار شما بطور خودکار شروع به بستن معامله های شما می کند تا زمانی که سطح مارجین از سطح استاپ اوت بیشتر شود. این درصد توسط بروکر مشخص می شود و در بروکرهای مختلف متفاوت است.

    به عنوان مثال ، فرض کنید سطح استاپ اوت 20٪ است.

    این بدان معناست که اگر سطح مارجین به زیر 20٪ برسد، استاپ اوت به طور خودکار انجام می شود و معامله ای که بیشترین ضرر را در خود دارد به طور خودکار بسته می شود.

    این فرایند تکرار می شود تا زمانی که سطح مارجین به بالای 20٪ برسد.

    نام های دیگر:

    • مارجین بسته شدن
    • مارجین کلوز اوت
    • Margin Close Out (MCO)
    • حداقل مارجین مورد نیاز

    نحوه محاسبه:

    سطح استاپ اوت= سطح مشخصی از مارجین که توسط بروکر تعیین می شود

    جمع بندی:

    اینها تعدادی از اصطلاحات بسیار پر کاربرد فارکس هستند که در پلتفرم های معاملاتی متاتریدر 4 و متاتریدر 5 و سایر پلتفرم های معاملاتی استفاده می شوند. آشنایی با این تعاریف بسیار ضروری هست و به شما در مدیریت ریسک و سرمایه کمک خواهد کرد.

    دیگر مقلات ما

    الپاری

    روبو فارکس

    امارکتس

    ارانته

    فیبوگروپ

    فارکس فکتوری

    مارجین، مقدار پولی است که باید در پلتفرم معاملاتی خود سپرده گذاری کنید تا  قادر به سفارش گذاری و حفظ پوزیشن خود در بازار فارکس باشید. از مارجین به عنوان وثیقه ای استفاده می شود تا کارگزار اطمینان حاصل کند که شما می توانید ضرر احتمالی ناشی از پوزیشن های خود را پوشش دهید.

    نیاز مارجین ، مقدار مارجین مورد نیاز برای بازکردن معامله است که به صورت درصدی (٪) از اندازه “واقعی معامله” ای که می خواهید باز کنید بیان می شود. مثلا گفته می شود نایز مارجینی 1% ، 2% ، 3% یا 10% است به این معنی که شما باید مثلا 1% از کل حجم معامله واقعی را به عنوان مارجین در حساب خود داشته باشید

    مارجین مورد نیاز، پولی است که هنگام باز کردن معامله کنار گذاشته شده و “قفل” می شود. در واقع این همان چیزی است که به اختصار به آن مارجین می گوییم.

    به عنوان مثال ، اگر یک پوزیشن 10،000 دلاری (مینی لات) ، با نیاز مارجین 2٪ (یا لورج 50: 1) باز کنید ، در طول این معامله مبلغ 200 دلار “قفل” می شود.

    تا زمانی که این معامله باز باشد نمی توان از این 200 دلار برای باز کردن موقعیت های دیگر استفاده کرد. با بسته شدن معامله ، این 200 دلار مارجین “آزاد” می شود.

    مارجین استفاده شده حداقل مبلغی است که باید در یک حساب مارجین حفظ شود. این مقدار کل مارجینی است که در حال حاضر استفاده می شود تا معاملات  باز حفظ شوند.

    مارجین آزاد پولی است که به دلیل وجود معامله باز “قفل” نمی شود و می تواند برای باز کردن معامله های جدید استفاده شود. وقتی این مقدار در صفر یا کمتر باشد ، هشدار مارجین فعال می شود و موقعیت های اضافی نمی توان باز کرد. به عبارت دیگری این مارجینی است که در حال حاضی می توانید برای باز کردن معاملات جدید از آن استفاده کنید.

    4.5/5 - (78 امتیاز)
    https://irtrader.net/?p=1453
    اشتراک گذاری:
    واتساپتوییترفیسبوک
    سید محمد تبادکانی
    حدود 15 سال است که در بازار فارکس فعالیت دارم و درآمد اول من هست. معامله گری در فارکس یکی از شغلهای پر ریسک و پر خطر هست که بدون علم و دانش فقط یک قمار سراسر ضرر خواهد بود.
    مطالب بیشتر
    برچسب ها:

    باکس دانلود

    نظرات

    33 نظر در مورد مارجین چیست ❤️ آموزش تمامی مفاهیم Margin به زبان ساده

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. سلام ارزش واقعی فرمودید همون لاتی هست که توی حسابکون به کار میبریم ضربدر نیاز مارجین میشه مارجین مورد نیاز خب ما چه جوری نیاز مارجینو به دست بیاریم یکم ای کاش بیشتر توضیح میدادید خیلی گیج کنندس

      2

      1. سلام دوست گرامی،
        مارجین مورد نیاز بر اساس ارزی که معامله می کنید و لوریج حسابتون محاسبه میشه. فرض کنیم میخواید 1 لات استاندارد USD/JPY معامله کنید. 1 لات استانداردش میشه 100 هزار دلار یعنی اگر از هیچ اهرمی استفاده نمی کردید برای یک لات معامله باید 100 هزاردلار مارجین می داشتید اما حالا فرض کنید از اهرم 1:1000 استفاده می کنیم. در این صورت شما نیاز به فقط 100 دلار مارجین برای باز کردن این معامله دارید. در مورد مارجین و سایر اصطلاحات خیلی نگران نباشید چون خود پلتفرم معاملاتی محاسباتش رو انجام میده. کافیه چندتا معامله روی حساب دمو فارکس انجام بدید و این موارد رو اونجا بررسی کنید.

        2