انواع بروکر فارکس، مارکت میکر چیست ؟ NDD و ECN یعنی چه؟

3363 بازدید
انواع بروکر فارکس - مارکت میکر چیست ؟

اگر به دنبال انتخاب بروکر هستید این مقاله از سلسله مقالات آموزش فارکس را بخوانید. در این مقاله خواهید دانست بروکر مارکت میکر چیست ؟ بروکر NDD چیست ؟ بروکر ECN و STP به چه معنی است.اولین گام در انتخاب یک بروکر، این است که بدانید انتخاب‌های‎تان چه هستند؟ شما وقتی وارد رستورانی می‎شوید، بلافاصله نمی‎دانید چه چیزی سفارش دهید، درست است؟ البته مگر اینکه مشتری دایمی آنجا باشید. در اغلب موارد، وقتی وارد رستورانی می‎شوید، در ابتدا منو را چک می‌کنید تا ببینید آن‌ها چه چیزی برای ارائه دارند. در مورد بروکرهای فارکس نیز اینگونه است. شما ابتدا باید بدانید چه انتخاب هایی دارید و انواع بروکر را بشناسید.

سرفصل مقاله انواع بروکر فارکس، مارکت میکر و NDD
    برای شروع تولید فهرست مطالب ، یک هدر اضافه کنید

    دو نوع کارگزار عمده و اصلی در فارکس وجود دارد:

    1. بروکر با میز معاملات (DD)
    2. بروکر بدون میز معاملات (NDD)

    به بروکرهای با میز معامله، مارکت میکر (بازار ساز) نیز گفته می‌شود. همچنین، انواع بروکر بدون میز معامله عبارتند از:

    1. بروکرهای STP
    2. بروکرهای ECN+STP
    انواع بروکر فارکس , مارکت میکر ، ECN ، NDD

    بروکر مارکت میکر یا دارای میز معامله چیست ؟

    بروکرهای فارکسی که از طریق میز معامله (DD) به فعالیت می‎ پردازند، از طریق اسپرد و تامین نقدینگی برای مشتریان خود، درآمد کسب می‎کنند. به این نوع از بروکرها مارکت میکر یا بازارساز نیز گفته می شود. بروکرهای با میز معامله به معنای واقعی کلمه برای مشتریان خود بازار ایجاد می‎کنند، به این معنی که آنها اغلب سمت دیگر معامله مشتری را بر عهده می‎گیرند. ممکن است شما فکر کنید پس در این حالت سود بروکر در ضرر مشتری است، ولی در واقع اینگونه نیست.

    مارکت میکرها، هم قیمت پیشنهادی فروش و هم قیمت پیشنهادی خرید را ارائه می‎دهند، به این معنی که آنها هم سفارشات خرید و هم سفارشات فروش مشتریان خود را اجرا می کنند. آنها نسبت به تصمیمات یک معامله ‎گر انفرادی و تکی بی‎‌تفاوت هستند. در نتیجه به اینکه یک تریدر خاص سود می‌کند یا ضرر، کاری ندارند.

    از آنجا که سازندگان بازار، قیمت‌هایی را که در آن سفارشات پر شده است را کنترل می‌کنند، می‎توان به این نتیجه رسید که تنظیم و ایجاد اسپرد ثابت، ریسک کمی برای آن‌ها دارد (شما بعداً متوجه خواهید شد که چرا اسپرد ثابت می تواند بهتر باشد).

    همچنین مشتریان بروکرهای مارکت میکر ، نرخ‌‎های بازار بین بانکی واقعی را نمی‌بینند، ولی نترسید. رقابت بین بروکرها چنان سفت و سخت است که نرخ‌های ارائه‌شده توسط کارگزاران با میز معامله به نرخ‌های بین‌بانکی نزدیک هستند، اگر نگوییم دقیقاً یکسان است.

    اصول کار در معاملات بروکرهای مارکت میکر چیست ؟

    بروکر مارکت میکر یا بازارساز

    به عنوان مثال، شما به بروکر مارکت میکر خود، سفارش خرید برای 100،000 واحد EUR/USD می‎‌دهید. برای پر کردن معامله شما (یعنی انجام سفارش خرید شما)، کارگزار شما ابتدا سعی می‎کند یک سفارش فروش مناسب با خرید شما از سایر مشتریان خود پیدا کند. در صورتی که چنین سفارشی پیدا نشود، معامله شما را به تامین‎ کننده نقدینگی خود منتقل می کند. تامین کننده نقدینگی (Liquidity Provider) یک نهاد بزرگ و معتبر جهانی است مثل بانکهای بزرگ که به راحتی دارایی های مالی را خرید و فروش می‎کند.

    با این کار، آنها ریسک را به حداقل می‎رسانند، زیرا از اسپرد، درآمد کسب می‎کنند بدون اینکه سمت دیگر معامله شما را به عهده بگیرند. با این حال، در صورت عدم وجود سفارشات منطبق، آنها مجبورند سمت دیگر معامله شما را به عهده بگیرند. احتمالا حالا متوجه شدید که بروکر مارکت میکر چیست.

    انواع بروکر - بدون میز معامله

    NDD چیست؟

    همانطور که از نامش پیداست، کارگزاران بدون میز معامله (NDD) سفارشات مشتریان خود را از طریق میز معامله انجام نمی‎دهند. این بدان معنی است که آنها در سمت دیگر معاملات مشتریان خود قرار نداشته و فقط دو طرف معامله را بهم پیوند می‎زنند.

    بروکر بدون میز معامله

    بروکرهای NDD شبیه سازندگان پل هستند: آنها برای اتصال دو ناحیه صعب‎‌العبور به یکدیگر، سازه‌‎ای ایجاد می‎کنند. NDD ها هم می‎توانند کمیسیون بسیار کمی برای انجام معامله دریافت کنند یا اینکه فقط با اندکی افزایش اسپرد، اصطلاحا مارک‎آپ نمایند. کارگزار فارکس بدون میز معامله، هم می‎تواند STP و هم می‎تواند STP + ECN باشد که در ادامه توضیح می‌دهیم.

    بروکر STP در فارکس چیست؟

    برخی از بروکرها ادعا می‌‎کنند که آنها بروکرهای ECN واقعی هستند، ولی در حقیقت، آنها فقط دارای یک سیستم STP هستند. کارگزاران فارکس دارای سیستم STP، سفارشات مشتریان خود را مستقیماً به تأمین ‎کنندگان نقدینگی خود هدایت کرده که این تامین‎ کنندگان، به بازار بین بانکی دسترسی دارند.

    کارگزاران بدون میز معامله STP معمولاً تأمین‎ کنندگان نقدینگی زیادی داشته و هر تامین کننده‎‌ای، قیمت پیشنهادی فروش و قیمت پیشنهادی خرید مختص به خود را دارد. به عنوان مثال، بروکر بدون میز معامله STP شما، سه تامین‎ کننده نقدینگی مختلف دارد. در سیستمشان، آنها سه جفت قیمت پیشنهادی خرید و فروش مشاهده خواهند کرد.

    تامین کنندگان نقدینگی در فارکس

    سپس سیستم آنها، این قیمت‎های پیشنهادی خرید و فروش را از بهترین به بدترین مرتب می‎کند. در این حالت، بهترین قیمت در سمت پیشنهاد خرید، 1.3000 است (شما می‎خواهید به بالاترین قیمت بفروشید) و بهترین قیمت در سمت پیشنهاد فروش، 1.3001 است (می‎خواهید با پایین‎ترین قیمت بخرید). اکنون، نرخ خرید/ نرخ فروش 1.3000 / 1.3001 است.

    آیا این قیمتی است که در پلتفرم خود می‎بینید؟ البته که نه! بروکر شما محض رضای خدا کار نمی کند! کارگزار شما به صورت رایگان به مرتب‎ سازی قیمت‎ ها نمی ‎پردازد. همزمان با مرتب‎ سازی قیمت‎ها، کارگزار شما یک مبلغ اندک معمولاً ثابت به قیمت‎ ها اضافه می‎کند. اگر سیاست آنها افزودن 1 pip باشد، قیمتی که در پلتفرم خود مشاهده می‎کنید، 1.2999 / 1.3002 خواهد بود.

    شما اسپرد 3 پیپ را خواهید دید. اسپرد 1 پیپ برای شما به اسپرد 3 پیپ تبدیل می‎شود. بنابراین هنگامی که تصمیم می‎گیرید 100،000 واحد یورو/دلار آمریکا را با قیمت 1.3002 خریداری کنید، سفارش شما از طریق کارگزارتان ارسال شده و سپس به تأمین‎ کننده نقدینگی A یا B منتقل می‎شود.

    اگر سفارش شما تأیید شود، تأمین‎ کننده نقدینگی A یا B موقعیت خرید 100،000 واحدی یورو/دلار آمریکا در قیمت 1.3001 را خواهد داشت و شما موقعیت فروش 100،000 واحدی یورو/دلار آمریکا در قیمت 1.3002 خواهید داشت. کارگزار شما 1 پیپ درآمد خواهد داشت.

    این تغییر قیمت پیشنهاد خرید/ پیشنهاد فروش همچنین به این دلیل است که بیشتر کارگزاران نوع STP، اسپرد متغیر دارند. اگر اسپرد تأمین‎ کنندگان نقدینگی آنها افزایش یابد، آنها چاره ‎ای جز افزایش اسپردهای خود ندارند. هرچند برخی از کارگزاران STP اسپرد ثابت ارائه می‎دهند، اما اکثر آنها اسپردهای متغیر دارند.

    بروکر ECN فارکس چیست؟

    از سویی دیگر، کارگزاران فارکس ECN واقعی به سفارشات مشتریان خود اجازه می‎دهند تا با سفارشات سایر مشارکت‎ کنندگان در ECN تعامل داشته باشند. مشارکت ‎کنندگان می‎توانند بانک‎ها، بازرگانان خرده‌‎پا، صندوق‎های پوشش ریسک و حتی سایر بروکرها باشند. به طور خلاصه، شرکت ‎کنندگان با ارائه بهترین قیمت‎های پیشنهاد خرید و فروش خود با یکدیگر به معامله می‎پردازند.

    همچنین، ECN به مشتریان خود، امکان مشاهده عمق بازار را می‎دهد. عمق بازار نشان می‌دهد که سفارشات خرید و فروش سایر شرکت ‎کنندگان بازار چه هستند. به دلیل ماهیت ECN، اضافه کردن یک مقدار ثابت به اسپرد سخت است. بنابراین بروکرهای ECN معمولاً از طریق یک کمیسیون اندک به ازاء هر معامله درآمد کسب می‌کنند.

    آیا بروکر مارکت میکر بد است؟

    متاسفانه در بازار فارکس ایران مطلبی شایع شده است که لزوما درست نیست. خیلی از تریدرها فکر می کنند بروکرهای مارکت میکر باعث ضرر کردن آنها می شوند. چرا؟ به این دلیل که شنیده اند بروکر مارکت میکر طرف دیگر معامله آنها را می گیرد. پس سود بروکر در ضرر آنهاست.

    ولی این مطلب درست نیست. زیرا مارکت میکرها هم همیشه طرف دیگر معاملات را نمی گیرند و در اکثر موارد آن را با معاملات سایر مشتریانشان پوشش می دهند. در حالتی هم که سفارش متناسب پیدا نکنند معمولا به تامین کننده نقدینگی خود منتقل می کنند.

    البته بدون شک در بازار فارکس نیز مثل تمام بازارهای مالی وجود افراد کلاهبردار اجتناب ناپذیر است. در صورتی که در انتخاب بروکر خود دقت نکنید (نیاز نیست وسواس به خرج دهید) ممکن است به دام کلاهبردارها بیوفتید.

    لیست بروکرهای مارکت میکر

    ما در معامله گر ایرانی بروکرهای مطرح بازار فارکس در ایران را به دقت بررسی می کنیم و بهترین بروکر های فارکس را به همراه توضیحات نوع فعالیت آن‌ها (مارکت میکر یا DD) به شما پیشنهاد می کنیم.

    دیگر مقلات ما

    الپاری

    روبو فارکس

    امارکتس

    ارانته

    فیبوگروپ

    فارکس فکتوری

    انتخاب بروکر

    https://b2n.ir/w25424

    https://bit.ly/3g0ceat

    https://tinyurl.com/faem3kjk

    بروکرها در تقسیم بندی کلی شامل بروکر های مارکت میکر (بازار ساز) و بدون میز معاملات (NDD) هستند.

    بروکرهای با میز معامله (بازار ساز) برای مشتریان خود بازار ایجاد می‎کنند، به این معنی که آنها اغلب سمت دیگر معامله مشتری را بر عهده گرفته و خودشان طرف معامله با تریدر هستند.

    خیر. بروکرهای مارکت میکر ابتدا به دنبال مشتری برای معاملات شما گشته، اگر مشتری نباشد، سراغ تامین کنندگان بزرگ (Liquidity providers) همچون بانک ها و سایر نهادهای مالی رفته و نهایتا در گزینه‌ی آخر، خودشان طرف معامله شما می‌شوند.

    بر خلاف باور اکثر تریدرهای ایرانی، بروکرهای مارکت میکر در سطح جهانی فعالیت داشته و اغلب چندین تامین کننده بزرگ (Liquidity Provider) دارند و سود آن‌ها در گرو ضرر کردن تریدر نیست.

    کارگزاران یا بروکرهای بدون میز معامله (NDD)، برعکس بروکرهای مارکت میکر، سفارشات مشتریان خود را از طریق میز معامله انجام نمی‌‎دهند. این بدان معنی است که آنها در سمت دیگر معاملات مشتریان خود قرار نداشته و فقط دو طرف معامله را بهم پیوند می‎زنند.

    بروکرهای بدون میز معاملاتی شامل دو دسته بروکرهای STP و ECN+STP هستند.

    بروکرهای STP هیچوقت طرف دیگر معاملات تریدر نیستند. این بروکرها چندین تامین کننده نقدینگی داشته و برای معامله شما، خریداران واقعی پیدا کرده و معامله را با بهترین قیمت ایجاد میکنند.

    بروکرهای ECN برای هر سفارش، یک مشتری واقعی ایجاد میکنند. این مشتری می‌تواند یک تریدر دیگر، بانک، بازرگانان خرده‌پا، صندوق های پوشش ریسک و حتی سایر بروکرها باشد. این نوع از بروکر، اجازه ی مشاهده ی عمق بازار را به تریدر میدهد.

    عمق بازار به معنای سفارشات خرید/فروش سایر شرکت کنندگان (تریدرها) بازار است.

    به دلیل ماهیت عملکردی بروکرهای ECN (پیدا کردن مشتری واقعی)، اضافه کردن یک مقدار اسپرد ثابت برای هر معامله سخت است. به همین دلیل نیز عموما این بروکرها به ازای هر معامله، کمیسیون دریافت میکنند.

    4.7/5 - (43 امتیاز)
    https://irtrader.net/?p=1479
    اشتراک گذاری:
    واتساپتوییترفیسبوک
    سید محمد تبادکانی
    حدود 15 سال است که در بازار فارکس فعالیت دارم و درآمد اول من هست. معامله گری در فارکس یکی از شغلهای پر ریسک و پر خطر هست که بدون علم و دانش فقط یک قمار سراسر ضرر خواهد بود.
    مطالب بیشتر
    برچسب ها:

    باکس دانلود

    نظرات

    33 نظر در مورد انواع بروکر فارکس، مارکت میکر چیست ؟ NDD و ECN یعنی چه؟

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. سلام ممنون از متن خوبتون خواستم بپرسم که حساب ecn بروکر لایت فارکس معاملات رو در بازار واقعی انجام میده؟ ایا شما اطلاعی دارید؟

      15

      1. سلام دوست گرامی،
        تقریبا تمام بروکرهایی که به مشتریهای خورد مثل ما خدمات میدن مارکت میکر هستند و هر معامله رو به صورت مجزا به بازار واقعی منتقل نمی کنند.

        12

    2. با سلام
      در مثال بالا اگه پیشنهاد فروش مطرح باشد بروکر STP پیشنهاد را به کدام تامین کننده نقدینگی متصل خواهد کرد؟

      16

      1. سلام دوست گرامی،
        همونطور که توی متن توضیح داده شده مسلما برای معامله فروش به تامین کننده با بالاترین قیمت و برای معامله خرید به تامین کننده با پایین ترین قیمت متصل میشه.

        15

      1. سلام دوست گرامی،
        در واقع باید در دسته ECN ها قرار بگیرند ولی از نظر ما آلپاری توی اون حساب ها هم مارکت میکر هست.

        15

    3. سلام
      یه سوالی دارم ممنون میشم پاسخ بدین
      فرض کنید یک روند صعودی داریم و به خط مقاومت خورده و برگشته.
      چطور و با چه ابزاری میتونیم محاسبه کنیم میزان برگشتش چند درصد میزان صعودش بوده؟
      لینک درس مربوطه رو میتونین اینجا بزارین؟ من مستقیم اون بخش رو می خوام
      ممنونم

      33

      1. سلام دوست گرامی،
        در مورد شرایط شرعی مد نظرتون باید بیشتر توضیح بدید. بسیاری از بروکرها حساب بدون بهره شبانه دارند. همینطور در بسیاری از بروکرها امکان معامله بدون اهرم و لوریج هم هست. شرایط دیگه ای مد نظرتون هست؟

        17

        1. سلام و عرض ادب خواهشا یک بروکر معرفی کنین که شرایط شرعی را رعایت کند یعنی هم بهره شبانه نگیرد هم معامله ما را به بانک جهانی متصل کند منظورم این هست که خود بروکر طرف معامله ما نباشد

          18

          1. سلام دوست گرامی،
            اینکه بروکر بهره شبانه نگیرد رو میشه معرفی کرد و تقریبا در تمام بروکرها این امکان وجود داره. اما در اینکه به بازار جهانی متصل باشند نمیشه قاطع نظر داد. مجبوریم به ادعای خود بروکرها اعتماد کنیم. مثلا ارانته مدعی هست که در تمام انواع حساب هاش ECN هست.

            51

    4. سلام خسته نباشید.سوالی که داشتم اینه که ایا بروکر روبو فارکس برای اسکلپر ها مفیده؟
      یا اینکه اگر مفید نیست بروکر های بهتر رو معرفی کنید

      16

    5. درود بر شما ممنون از مطالب اموزشی خوبی که قرار میدید برای تریدر کوتاه مدت پیشنهاد شما کدام بروکر است ممنون میشم راهنمایی بفرمائید

      17

      1. سلام دوست گرامی،
        بروکر ارانته و usgfx از نظر سرعت انجام معاملات و اسپرد شرایط قابل قبولی دارند و می تونند برای ترید کوتاه مدت یا به اصطلاح اسکلپ مناسب باشند. پیشنهاد می کنیم مقاله مقایسه بروکرهای فارکس رو مطالعه کنید.

        16

      1. سلام دوست گرامی،
        بروکر چندان معتبری نیست و در گزشته شکایتهایی از این بروکر داشتیم. به خصوص ICM Brokers که هیچ رگوله ای هم نداره.

        12

    6. سلام . کارگزاری هایی که امکان ایجاد معامله زیر 0.1 لات رو میدن از نوع no dealing desk نیستند چون معاملات ارز در دنیای واقعی اینقدر کم نیست.
      موافقید ؟؟؟

      19

      1. سلام دوست گرامی،
        در گذشته این حرف شما رو میشد راحت تایید کرد، اما با توجه به اینکه شرایط مارکت رقابتی هست و همیشه ممکنه تغییراتی داشته باشه خیلی نمیشه به این مورد اتکا کرد. ولی به طور کل از نظر ما اصل بر اینه که بروکرها مارکت میکر هستند مگر اینکه خلافش ثابت بشه.

        19

    7. سلام وقت بخیر ، ممنون از سایت کاربردی تون
      لطف می فرمایید بروکرهایی که حساب NDD ارائه میکنن و سابقه همکاری بالا و قابل اطمینانی با ایرانی ها دارند رو معرفی کنید.
      سپاس

      15

      1. سلام دوست گرامی،
        تقریبا تمام بروکرها ادعای اینکه حساب NDD ارائه می دهند رو دارند ولی حقیقتش کشف درستی و نادرستی اون چندان راحت نیست. بروکر فیبوگروپ ، روبو فارکس و یو اس جی فارکس رو می تونید بررسی کنید

        18

    8. سلام وقت بخیر بروکر فیبو گروپ که ndd داره یعنی مارو مستقیم وصل بازار میکنه؟اگه اینطور نیست چطور میشه مستقیم به این بازار وصل بشه؟من الان داشتم با پشتیبانی آلپاری صحبت میکردم میگفت تمامی حساب های ما وصله به بازار اصلی و اصلا ما واسطه نیستیم.محبت میکنید منو ازین سردرگمی در بیارید.یک راهنمایی بکنید که چه راهی میشه به بازار واقعی وصل شد و مثلا ما اگه روی انس طلا خرید یا فروش میگیریم چطور میشه دقیقا اونو داشته باشیم نه اینکه فقط از پیشبینی کسب درامد کنیم.یعنی منظورم این هست چطور معامله واقعی بکنیم؟

      17

      1. سلام دوست گرامی،
        مساله وصل بودن به بازار واقعا چیزی نیست که افراد خارج از بروکر بتونن به راحتی تشخیص بدن و اصلا به حرف های بروکرها و پشتیبانانشون هم نمیشه اعتماد کرد. طبق تعریف NDD و ECN این نوع حساب ها باید متصل به بازار بین بانکی باشند ولی در واقعیت اینگونه نیست. تیم مدیریت ریسک بروکرها تصمیم می گیرند که در چه شرایطی و چه تریدری را به بازار وصل کنند. طبیعتا مشتری ضررده به بازار وصل نمیشه و مشتری سود ده اول با مشتری های دیگه کاور میشه و بعد از اون به بازار متصل میشه.
        در بازار فارکس هدف کسب سود از نوسانات قیمتی است و هیچ زمانی به طلای فیزیکی دسترسی ندارید ولی در عین حالی که طلای فیزیکی در اختیار شما قرار نمی گیره ممکنه معامله شما در بازار واقعی انجام شده باشه و این یعنی معامله واقعی!

        16

        1. سلام من ی معامله قبل خبر تنظیم کردم با استاپ لاس ۱۵ پیپ تو بروکر الپاری/زمان خبر معامله در جهت بای استاپ من بود،اتفاقی ک افتاد این بود ک معامله من ۴۰ پیپ بالاتر نوک قله باز شد و استاپ لاسم سر جای خودش موند/خب منم شکه شدم و بخوام پلن خودمو ک ریسک فری کردن بود و بخوام پیاده کنم نشستم ضررمو دیدم/الان بروکر ب من میگه اولین سفارش ۴۰ پیپ بالاتر بوده پس ۴۰ پیپ بالاتر فعال شده و عادیه/سوالم اینه ک ایا باید قبول کنم این اتفاقی ک برام افتاده با اینکه میدونم مارکت میکرنو شبیه ساز بورس اصلی؟

          17

          1. سلام دوست گرامی،
            بله متاسفانه اتفاقی که برای شما افتاده رو اسلیپیج میگن و در زمان اخبار و نوسانات شدید در تمام بروکرها طبیعی هست. حتی در بهترین بروکرهای دنیا هم این اتفاق میوفته. باید به تایم خبرهای مهم توجه کنید و این موضوع رو در نظر داشته باشید.

            21

      1. سلام دوست گرامی،
        متاسفانه تا الان اسم این بروکر رو نشنیده بودیم. برای انتخاب بروکر بیشتر تحقیق کنید.

        16

    9. سلام ما میخواهیم جایی معامله کنیم که معاملات آن واقعی باشد نه صوری ظاهرا بروکرهای مرکت میکری معاملاتشان صوری میباشد چه بروکرهای معاملاتشان واقعی صورت میگیرد تا الحاظ شرعی دچار مشکل نشویم؟

      46

      1. سلام دوست گرامی، در فارکس چون هدف از معاملات بهره بردن از اختلاف قیمت نماد معاملاتی است و نه عین مورد خریداری شده بروکرها الزامی برای انجام حقیقی تک تک معاملات ندارند. حتی بروکرهای مارکت میکر هم گاها برآیند معاملات را به تامین کننده گان نقدینگی خود منتقل می کنند. بروکرها ادعا دارند در حساب های تحت نام ECN خود معاملات را مستقیم به تامین کننده نقدینگی منتقل می کنند.

        19