اسپرد در فارکس چیست؟ ✔️ اسپرد آلپاری ✔️ اسپرد لایت فارکس

5980 بازدید
اسپرد در فارکس چیست

برای آشنایی با مفهوم اسپرد، این مقاله از مجموعه مقالات آموزش فارکس را بخوانید. بروکر های فارکس دو قیمت مختلف برای یک جفت ارز به شما ارائه می دهند: قیمت BID و قیمت ASK . قیمت BID نرخی است که می توانید ارز پایه را در آن بفروشید. “ASK قیمتی است که می توانید ارز پایه را به آن خریداری کنید. در این مقاله، اسپرد در فارکس به صورت کامل توضیح داده خواهد شد. برای انتخاب سرفصل مد نظر می‌توانید از جدول زیر استفاده کنید.

اسپرد در فارکس چیست؟ ✔️ اسپرد آلپاری ✔️ اسپرد لایت فارکس
    برای شروع تولید فهرست مطالب ، یک هدر اضافه کنید

    اسپرد در فارکس چیست؟

    اختلاف قیمت Bid و Ask اسپرد نامیده شده که از آن با نام “اسپرد قیمت BID / ASK” نیز یاد می‌شود. بعبارت دیگر، اسپرد در واقع جواب این سوال است که یک کارگزار “بدون کارمزد” از کجا درآمد خود را کسب می‌کند؟ به جای گرفتن هزینه جداگانه برای انجام معاملات، این هزینه در دل نرخ خرید و فروش جفت ارز مورد نظر شما قرار داده شده است. از نقطه نظر کسب و کار، این کار منطقی است. کارگزار خدماتی را ارائه داده و باید به نوعی کسب درآمد کند.

    • آنها با فروش ارز به شما بیش از قیمت خریدشان برای همان ارز، درآمد کسب می‌کنند.
    • همچنین با خرید ارز از شما با مبلغی کمتر از مبلغ فروششان، درآمد کسب می‌کنند.
    • این اختلاف نرخ خرید و فروش را اسپرد می‌نامند.

    درست مثل این است که بخواهید گوشی آیفون قدیمی خود را به فروشگاهی که آیفون‌های دست دوم خریداری می‌کند، بفروشید. این فروشگاه برای کسب سود، باید iPhone شما را با قیمتی کمتر از قیمتی که به فروش می‌رساند ، خریداری کند. بعبارتی اگر می‌خواهد کسب درآمد کند و آیفون را به قیمت 500 دلار بفروشد، بیشترین رقمی که می‌تواند آن را از شما بخرد 499 دلار است. این اختلاف 1 دلاری را اسپرد نامند. بنابراین وقتی کارگزار می گوید “کارمزد صفر” یا “بدون کارمزد”، کمی گمراه کننده است زیرا گرچه هزینه کمیسیون جداگانه‌ای وجود ندارد، با این حال شما دارید کمیسیون را پرداخت می‌کنید. فقط این کمیسیون خود را در دل اسپرد پنهان کرده است!

    نحوه محاسبه اسپرد در فارکس

    اسپرد معمولاً به پیپ اندازه گیری می شود که کوچکترین واحد حرکت قیمت یک جفت ارز است. در بیشتر جفت ارز ها ، یک پیپ برابر است با 0.0001. نمونه ای از اسپرد 2 پیپ برای یورو / دلار آمریکا 1.1051 / 1.1053 خواهد بود.
    اسپرد 2 پیپ در یورو دلار

    جفت ارزهایی که یک طرف آنها ین ژاپن است فقط تا 2 رقم اعشاری آورده می شوند (مگر اینکه قیمت دهی تا کسر 1 پیپ انجام شود ، که در اینصورت 3 اعشار قید می شود.). به عنوان مثال، اگر  USD / JPY  برابر با  110.00/110.04 باشد. این نرخ بیانگر اسپرد 4 پیپ است.

    انواع اسپرد در فارکس

    نوع اسپردی که در نرم افزار معاملاتی خود مشاهده خواهید کرد به بروکر و نحوه کسب درآمد آنها بستگی دارد. دو نوع اسپرد وجود دارد:

    • ثابت
    • متغیر یا شناور
    اسپرد ثابت و اسپرد متغیر

    اسپردهای ثابت معمولاً توسط کارگزارانی ارائه می‌شوند كه نقش بازار ساز دارند یا بصورت مدل «با میز معلاملاتی» عمل می‌كنند. این درحالیست که اسپردهای متغیر توسط كارگزارانی كه از مدل «بدون میز معاملاتی» استفاده می‌كنند، ارائه می شوند.

    اسپرد ثابت در Forex

    اسپردهای ثابت بدون توجه به شرایط بازار در هر زمانی ثابت باقی می‌مانند. به عبارت دیگر، چه بازار مثل حال استاد تتلو ناپایدار باشد یا مثل موش آرام باشد، اسپرد تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد. همچنان ثابت می‌ماند. اسپردهای ثابت توسط بروکرهایی ارائه می‌شوند که به عنوان مدل مارکت میکر یا “با میز معاملاتی” فعالیت می‌کنند.

    با استفاده از میز معاملاتی، کارگزار موقعیت های معاملاتی زیادی را از فراهم کننده نقدشوندگی (Liquidity Provider) خود خریداری می‌کند و این موقعیت‌ها را در اندازه‌های کوچکتر به معامله گران ارائه می‌دهد. این به این معنی است که کارگزار، به عنوان طرف مقابل در معاملات مشتریان خود عمل می‌کند.

    داشتن یک میز معاملاتی، به کارگزار فارکس امکان ارائه اسپرد ثابت را داده، زیرا قادر به کنترل قیمت‌هایی هستند که به مشتریان خود نشان می‌دهند. اگر مایل باشید، می‌توانید بیشتر راجع به انواع بروکر فارکس اطلاعات کسب نمایید.

    مزایای اسپرد فیکس

    معامله در حساب‌های با اسپرد فیکس، به سپرده اولیه کمتری نیاز داشته، بنابراین معامله با اسپرد ثابت گزینه‌ای ارزان تر برای معامله گرانی است که پول زیادی برای شروع معامله در فارکس ندارند. معاملات با اسپردهای ثابت همچنین محاسبه هزینه‌های معاملاتی را قابل پیش بینی تر می‌سازد. از آنجا که اسپرد هرگز تغییر نمی‌کند، همیشه از آنچه هنگام باز کردن معامله پرداخت می‌کنید مطمئن هستید.

    معایب اسپرد ثابت در فارکس

    هنگام معامله با اسپردهای ثابت، ریکوت ها ممکن است بصورت مکرر رخ دهند، زیرا نرخ دهی فقط از یک منبع (کارگزار شما) می‌آید. ریکوت در فارکس به معنی لغو سفارش شما در قیمت قبلی و ارائه قیمت جدید به خاطر تغییر قیمت است. زمان‌هایی وجود دارد که بازار فارکس بی ثبات بوده و قیمت‌ها به سرعت در حال تغییر هستند. از آنجا که اسپردها ثابت هستند، کارگزار قادر نخواهد بود برای وفق با شرایط لحظه‌ای بازار، اسپرد را افزایش دهد. بنابراین اگر بخواهید وارد معامله‌ای با قیمت مشخص شوید، کارگزار معامله را “لغو” کرده و از شما می‌خواهد تا قیمت جدید را بپذیرید. سپس شما با قیمت جدید “دوباره قیمت دهی یا ریکوت خواهید شد”.

    پیام requote در نرم افزار معاملاتی شما ظاهر شده و به شما اطلاع می‌دهد که قیمت جابجا شده و از شما می پرسد که آیا مایلید آن قیمت جدید را بپذیرید یا خیر. تقریباً همیشه قیمتی بدتر از قیمتی است که شما سفارش داده اید. اسلیپیج مشکل دیگری است که وجود دارد هرچند این فقط مختص اسپرد ثابت نیست. وقتی قیمت ها سریع پیش می روند ، کارگزار پیوسته قادر نیست قیمتها را با سرعت ارائه کند و قیمتی که در نهایت پس از ورود به یک معامله می گیرید ممکن است متفاوت با قیمت مورد نظر در ابتدای کار برای ورود باشد.

    اسپرد شناور

    همانطور که از نامش پیداست، اسپردهای شناور یا متغیر همیشه در حال تغییر هستند. با اسپردهای متغیر، تفاوت قیمت BID و ASK جفت ارز پیوسته در حال تغییر است. اسپردهای شناور توسط کارگزاران بدون میز معاملاتی ارائه شده و این کارگزاران، قیمت‌های جفت ارز خود را از فراهم کنندگان نقدینگی متعددی دریافت می‌کنند. این قیمت‌ها را بدون دخالت میز معاملاتی به تریدر یا مشتریان خود انتقال می دهند.

    این بدان معنی است که آنها هیچ کنترلی بر اسپردها نداشته و اسپردها بر اساس عرضه و تقاضای ارزها و نوسانات کلی بازار کم و زیاد می شوند. در حالت عادی، در زمان انتشار اطلاعات اقتصادی و همچنین زمان‌هایی که نقدینگی در بازار کاهش یافته (مانند تعطیلات و نیمه شب ها و..)، اسپرد واید شده، یعنی افزایش می‌یابد.

    اسپرد نرمال و اسپرد واید شده
    اسپردها ممکن است در زمان انتشار اخبار اقتصادی تا 10 برابر افزایش داشته باشند

    اسپردها ممکن است در زمان انتشار اخبار اقتصادی تا 10 برابر افزایش داشته باشند. به عنوان مثال، فرض کنید می‌خواهید EUR/USD را با اسپرد 2 پیپ خریداری کنید، اما درست زمانی که می‌خواهید روی خرید کلیک کنید، گزارش بیکاری ایالات متحده منتشر شده و اسپرد بسرعت به 20 پیپ می رسد! یا هنگامی که ترامپ ناگهانی درباره دلار آمریکا توییت می‌کند، ممکن است اسپرد نیز افزایش یابد.

    مزایای معامله با اسپرد شناور

    اسپردهای متغیر باعث حذف ریکوت‌ها می‌شود. این به دلیل تغییرات در مولفه های اسپرد و تغییرات در قیمت با توجه به شرایط بازار است (اما چون شما ریکوت دریافت نمی کنید به این معنی نیست که اسلیپیج نیز تجربه نکنید). معاملات فارکس با اسپرد شناور قیمت گذاری شفاف‌تری را نیز فراهم می‌کند، به ویژه هنگامی که دسترسی به قیمت چندین فراهم کنندگان نقدینگی معمولاً به معنای قیمت گذاری بهتر به دلیل رقابت است. زمانی که شما از حساب‌های با اسپرد متغیر استفاده می‌کنید معمولا در مجموع اسپرد کمتری نسبت به حساب اسپرد ثابت می‌پردازید.

    معایب اسپرد شناور فارکس

    اسپردهای متغیر برای اسکلپر ها ایده آل‌نیستند. اسپردهای افزایش یافته در زمان نوسان شدید بازار می تواند بسرعت سود اسکلپر را قورت دهد. اسکلپر به معامله گرانی گفته می شود که معاملات خود را در چند دقیقه یا حتی چند ثانیه باز و بسته می‌کنند. اسپردهای متغیر برای معامله گران خبرهای اقتصادی نیز به همان اندازه بد هستند. زیرا در زمان انتشار اخبار اقتصادی اسپرد ممکن است به حدی واید شود (افزایش یابد) که معامله‌ای که سودآور است، در یک چشم بر هم زدن سود آن بپرد. همچنین از معایبی که در حساب های اسپرد متغیر وجود دارد این است که چون عموما از نوع پردازش اردر در قیمت مارکت استفاده می‌کنند، شما کنترلی بر روی میزات اسلیپیج ندارید.

    مقایسه و انتخاب نوع اسپردها

    این سوال که بین اسپردهای ثابت و متغیر کدام یک بهتر است، به نیاز معامله گر بستگی دارد. معامله گرانی هستند که ممکن است برای آنها اسپردهای ثابت بهتر از اسپرد متغیر باشد. عکس این مسئله نیز ممکن است برای سایر معامله گران نیز صادق باشد. به طور کلی، معامله گرانی که حساب کوچکتری دارند و کمتر معامله می‌کنند، قیمت گذاری با اسپرد ثابت برای آنها بهتر بوده و معامله گرانی که حساب بزرگتری دارند و به طور مداوم و در ساعات اوج بازار (وقتی اسپرد ها در کمترین حالت هستند) معامله می‌کنند، از اسپردهای متغیر استفاده می‌برند. معامله گرانی که خواهان اجرای سریع معامله هستند و باید از رد درخواست یا ریکوت جلوگیری کنند، معامله با اسپرد متغیر برای آنها بهتر است.

    محاسبه اسپرد

    اکنون که می دانید اسپرد چیست و دو نوع مختلف اسپرد دانستید، باید یک چیز دیگر نیز بدانید. چگونگی نحوه ارتباط اسپرد با هزینه های واقعی معامله. محاسبه آن بسیار آسان است و شما فقط به دو چیز نیاز دارید:

    1. مقدار یا ارزش هر پیپ
    2. تعداد لات هایی که معامله می کنید.

    بیایید یک مثال را بررسی کنیم …

    اسپرد فارکس

    در قیمت دهی بالا، شما می‌توانید EUR/USD را با قیمت 1.35640 خریداری کنید و EUR/USD را با قیمت 1.35626 بفروشید. این بدان معناست که اگر می‌خواهید EUR/USD بخرید و بلافاصله آن را ببندید، منجر به از دست دادن 1.4 پیپ می‌شود. برای محاسبه هزینه کل، هزینه هر پیپ را در تعداد لات‌هایی که معامله می‌کنید، ضرب کنید. بنابراین اگر مینی لات (0.1 لات) معامله می‌کنید، ارزش هر پیپ 1 دلار است. پس هزینه معامله شما برای باز کردن این معامله 1.40 دلار است.

    محاسبه هزینه معامله

    هزینه پیپ خطی است. بدان معنی که شما باید هزینه هر پیپ را در لات هایی که معامله می‌کنید، ضرب کنید. اگر اندازه معامله خود را افزایش دهید، هزینه معاملاتی شما که در اسپرد منعکس می‌شود نیز افزایش می یابد. به عنوان مثال، اگر اسپرد 1.4 پیپ باشد و 5 مینی لات معامله کنید. هزینه معامله شما 7.00 دلار خواهد بود.

    محاسبه هزینه 5 مینی لات

    بهترین بروکر فارکس از نظر اسپرد

    خوب حالا که دانستید اسپرد چیست، به روشنی می دانید که هر چه مقدار اسپرد کمتر باشد برای معامله گر بهتر است. ما در مقاله مقایسه بهترین بروکرهای فارکس 6 بروکر مطرح بازار فارکس ایران را از نظر اسپرد و موارد دیگر بررسی کردیم.

    این بروکر ها عبارتند از:

    1. لایت فارکس
    2. روبو فارکس
    3. آمارکتس
    4. یو اس جی اف ایکس
    5. فیبو گروپ
    6. ارانته

     

    مسلما شما هم مایلید با بروکری که بهترین اسپردها را در اختیار شما قرار دهد معامله کنید. پس حتما این مقاله را مطالعه کنید.

     

    اسپرد آلپاری در طلا و نمادهای اصلی

    یکی از بروکرهای پرطرفدار در ایران بروکر آلپاری است. طبیعی است که اگر قصد دارید در این بروکر حساب باز کنید بخواهید بدانید اسپرد آلپاری چقدر است. ما در این قسمت اسپرد آلپاری در طلا و برخی نمادهای محبوب را ذکر می کنیم.

    اسپرد حساب نانو و استاندارد آلپاری :

    • EUR/USD : میانگین 1.7 پیپ
    • GBP/USD : میانگین 2.2 پیپ
    • AUD/USD : میانگین 1.8 پیپ
    • USD/JPY : میانگین 1.8 پیپ
    • USD/CAD : میانگین 2.5 پیپ
    • Gold : میانگین 50 پیپ
    • Bitcoin : میانگین 37.3 دلار (حساب نانو رمز ارز ندارد)

    اسپرد حساب ECN آلپاری :

    • EUR/USD : میانگین 1.1 پیپ
    • GBP/USD : میانگین 1.4 پیپ
    • AUD/USD : میانگین 1.2 پیپ
    • USD/JPY : میانگین 1.2 پیپ
    • USD/CAD : میانگین 1.6 پیپ
    • Gold : میانگین 33 پیپ
    • Bitcoin : میانگین 31.1 دلار 

    توصیه می کنیم اگر قصد دارید در آلپاری حساب باز کنید حتما مقاله برسی بروکر آلپاری و 3 دلیل که نباید در آلپاری ثبت نام کرد را مطالعه کنید.

    اسپرد لایت فارکس

    بروکر لایت فارکس از نظر تعداد کاربران ایرانی در یکی دو سال اخیر رشد چشمگیری داشته است. هرچند از نظر ما شایسته چنین رشدی نبوده است. اگر شما هم در این اندیشه هستید که در این بروکر حساب باز کنید، بهتر است نگاهی بر اسپرد لایت فارکس بیندازید.

    اسپرد حساب کلاسیک لایت فارکس :

    • EUR/USD : حدود 2.2 پیپ
    • GBP/USD : حدود 2.4 پیپ
    • AUD/USD : حدود 2.3 پیپ
    • USD/JPY : حدود 2.3 پیپ
    • USD/CAD : حدود 2.4 پیپ
    • Gold : حدود 60 پیپ
    • Bitcoin : حدود 93 دلار

    اسپرد حساب ECN لایت فارکس :

    • EUR/USD : حدود 0.2 پیپ (10دلار کمیسیون)
    • GBP/USD : حدود 0.3 پیپ (10 دلار کمیسیون)
    • AUD/USD : حدود 0.2 پیپ (10 دلار کمیسیون)
    • USD/JPY : حدود 0.2 پیپ (10 دلار کمیسیون)
    • USD/CAD : حدود 0.5 پیپ (10 دلار کمیسیون در لات)
    • Gold : حدود 15 پیپ (30 دلار کمیسیون)
    • Bitcoin : حدود 57 دلار

      متاسفانه همانطور که می بینید اسپرد لایت فارکس بیشتر از اسپرد میانگین سایر بروکرهاست. حتی در حساب ECN که انتظار اسپردهای پایینتری داریم نیز مجموع اسپرد و کمیسیون چندان چنگی به دل نمی زند. مقاله مقایسه بهترین بروکرهای فارکس را برای پیدا کردن بروکری مناسب تر از نظر اسپرد مطالعه کنید.

    • دیگر مقلات ما

      الپاری

      روبو فارکس

      امارکتس

      ارانته

      فیبوگروپ

      فارکس فکتوری

    کارگزار خدماتی را ارائه داده و باید به نوعی کسب درآمد کند.

    • آنها با فروش ارز به شما بیش از مبلغ خریدشان برای همان ارز، درآمد کسب می‌کنند.
    • همچنین با خرید ارز از شما با مبلغی کمتر از مبلغ فروششان، درآمد کسب می‌کنند.
    • این اختلاف نرخ را اسپرد می‌نامند.

    بنابراین، تفاوت قیمت خرید و فروش ارز، اسپرد نامیده میشود.

    دو مدل. اسپرد ثابت و اسپرد شناور (یا متغیر).

    اسپردهای ثابت بدون توجه به شرایط بازار در هر زمانی ثابت باقی می‌مانند. به عبارت دیگر، چه بازار ناپایدار باشد و یا کاملا آرام باشد، اسپرد تحت تأثیر قرار نگرفته و همچنان ثابت می‌ماند. اسپردهای ثابت توسط بروکرهایی ارائه می‌شوند که به عنوان مدل مارکت میکر یا “با میز معاملاتی” فعالیت می‌کنند.

    همانطور که از نامش پیداست، اسپردهای شناور یا متغیر همیشه در حال تغییر هستند. با اسپردهای متغیر، تفاوت قیمت BID و ASK جفت ارز پیوسته در حال تغییر است. اسپردهای شناور توسط کارگزاران بدون میز معاملاتی ارائه شده و این کارگزاران، قیمت‌های جفت ارز خود را از فراهم کنندگان نقدینگی متعددی دریافت می‌کنند. این قیمت‌ها را بدون دخالت میز معاملاتی به تریدر یا مشتریان خود انتقال می دهند.

    معامله گرانی هستند که ممکن است برای آنها اسپردهای ثابت بهتر از اسپرد متغیر باشد. عکس این مسئله نیز ممکن است برای سایر معامله گران نیز صادق باشد. به طور کلی، معامله گرانی که حساب کوچکتری دارند و کمتر معامله می‌کنند، قیمت گذاری با اسپرد ثابت برای آنها بهتر بوده و معامله گرانی که حساب بزرگتری دارند و به طور مداوم و در ساعات اوج بازار (وقتی اسپرد ها در کمترین حالت هستند) معامله می‌کنند، از اسپردهای متغیر استفاده می‌برند. معامله گرانی که خواهان اجرای سریع معامله هستند و باید از رد درخواست یا ریکوت جلوگیری کنند، معامله با اسپرد متغیر برای آنها بهتر است.

    بروکر آلپاری (همانند سایر بروکرها)، برای هر یک از دارایی های خود، نرخ متفاوتی به عنوان اسپرد آلپاری تعریف کرده است. اسپردهای آلپاری را میتوانید در مقاله ی بروکر های فارکس مشاهده کرده و با بقیه بروکرها مقایسه نمایید.

    4.5/5 - (59 امتیاز)
    https://irtrader.net/?p=1537
    اشتراک گذاری:
    واتساپتوییترفیسبوک
    سید محمد تبادکانی
    حدود 15 سال است که در بازار فارکس فعالیت دارم و درآمد اول من هست. معامله گری در فارکس یکی از شغلهای پر ریسک و پر خطر هست که بدون علم و دانش فقط یک قمار سراسر ضرر خواهد بود.
    مطالب بیشتر
    برچسب ها:

    باکس دانلود

    نظرات

    43 نظر در مورد اسپرد در فارکس چیست؟ ✔️ اسپرد آلپاری ✔️ اسپرد لایت فارکس

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. سلام…..من از تمام زحمات شما بسیار متشکر هستم….واقعا خوب توضیح میدهید….و زحمت میکشید….ممنون….

      27

    2. سلام…ارزش هر پیپ یک دلار است از کجا امده و چگونه محاسبه شده…در ضمن اگر در محاسبه بالا 1.4 پیپ ضربدر 10000 بشه میشود 14000…و این ضربدر یک دلار میشود 14000…چگونه شده 1.4 دلار….لطفا مرا راهنمائی کنید که گیج شده ام…ممنون و متشکر…..مخصوصا ارزش یک پیپ یک دلار است…..مجددا ممنون….

      27

    3. سلام.. سایتتون هم چیش عالیه فقط یه پیشنهاد.. اینکه مطالب سایت همه خوندنی هست و اگه میشه حالت شب رو به سایتتون اضافه کنید تا کسایی که تو فضای تاریک از مطالب استفاده می‌کنن چشمشون اذیت نشه.. ممنون از زحمات فراوانتون!

      190

      1. سلام دوست گرامی،
        پیشنهاد خوبی هست . چشم حتما سعی می کنیم در برنامه آپدیت های بعدی قرار بدیم.

        185